| 
					Månadens Rita 129 (4.1.2022)    (tässä 
					suomeksi)
 
  Mina 
					tankar förde mig härom sistone bakåt i tiden, och det slog 
					mig att: 
					För över 30 år sedan frågade jag på 
					arbetsplatser, vad de behövde hjälp med. ”Budskapet går inte 
					fram”, var svaret. 
					För över 30 år sedan frågade jag på 
					arbetsplatser, vad de behövde hjälp med. ”Mera öppenhet”, 
					var svaret. 
					För över 30 år sedan frågade jag på 
					arbetsplatser, vad de behövde hjälp med. ”Förtroende”, var 
					svaret. 
					För över 30 år sedan frågade jag på 
					arbetsplatser, vad de behövde hjälp med. ”Bättre vi-anda”, 
					var svaret. 
					För över 30 år sedan frågade jag på 
					arbetsplatser, vad de behövde hjälp med. 
					”Förändringsberedskap”, var svaret. 
					I dag, när jag hör mig för om vad man har 
					problem med, lyder svaret ”Budskapet går inte fram”, 
					”Bristande öppenhet och Förtroendekriser”, ”Svag vi-anda” 
					och ”Bristfällig förändringsberedskap”… 
					Makes you think, doesn’t it? 
					Då jag för mer än 30 år sedan undrade, hurudan arbetstagare 
					arbetsgivaren önskade sig, löd svaret: ”En arbetstagare, som 
					gör det man sagt att hen skall göra – utan att krångla.” 
					Gissa om svaret fortfarande är detsamma…
 
					Skulle det månne löna sig att syna dessa 
					företeelser från en förnyad synvinkel? För detta ändamål 
					håller jag MMT booster och seminariedagar (se Koulutukset) 
					  
						
						
						
						  
						MMT (Mental Management Tavastia)
						är ett finländskt brand för 
						kompetensutveckling och en kombination av flera 
						kognitiva och systematiska inriktningar som t.ex. NLP, 
						Mental Träning (MT), knowledge management & organization 
						skills. 
						MMT består av tre delar 1) Ett konkret 
						utvecklingspaket för arbetsplatser, 2) Mental managerns 
						diplomutbildning, och 3) Öppna seminariedagar (vilka 
						också är en del av diplomutbildningen) 
						       
						                                                              
						   
					  
					EN ENKEL VÄG TILL 
					LYCKA? Adam 
					Grant tar i sin bok ’Think Again’ fram en hel del tänkvärt, 
					t.ex. hur vi, i takt med att livet och världen förändras, 
					behöver uppdatera våra tankemodeller. En hel del av det som 
					var relevant tidigare, är det inte längre, vilket betyder 
					att vi  är betjänta av att justera siktet och lära oss nya 
					saker.  Vi vet 
					förstås inte riktigt vart vi skall rikta in det nya siktet, 
					så vi får ta litet i taget. Professor Edgar Lawrence 
					(1931-2015), känd för sina böcker om historisk fiktion, 
					jämför våra planer för livet med att köra bil på natten i 
					dimma. Vi kan bara se så långt lyktorna lyser, men kan ändå 
					färdas hela vägen på det sättet.  När vi omvärderar våra 
					planer kan vi använda oss av en enkel modell, som Adam Grant 
					kallar ”Existentiell terapi”:
                 Att 
					rikta siktet alltför starkt mot ren lycka är dock inte att 
					rekommendera. Mycket tyder på att ju mera man söker efter 
					lyckan, desto mindre nöjd är man med sitt liv. Aldous Huxley 
					menade, att lyckan är som koks, en biprodukt som uppstår,
					när man framställer något helt 
					annat. Varför är det så? En 
					förklaring kan vara, att vi är så upptagna med att utvärdera 
					vårt liv så vi glömmer att ta vara på upplevelserna i 
					stunden, vilka sålunda bara går oss förbi. En annan möjlig 
					orsak är, att vi har siktet inne på höjdpunkter av lycka, 
					och missar att det förmodligen handlar mera om frekvensen av 
					positiva känslor än om intensiteten. En tredje faktor utgörs 
					kanske av att vi, i vår jakt på lyckan, överbetonar välbehag 
					och nöje på bekostnad av mening. Medan välbehag och nöje 
					kommer och går, tenderar mening att bestå. Ännu ett skäl kan 
					vara, att begreppet lycka i den västerländska kulturen 
					syftar på ett individuellt tillstånd, vilket får oss att 
					känna oss isolerade. Hur som 
					helst är frågan ”Vet du vad som gör dig lycklig?” väldigt 
					användbar. Själv har jag ibland fått som svar: ”Att undvika 
					att stagnera, att hela tiden kunna lära mig nytt.” Detta för 
					oss vidare till uppdateringen av tankemodeller och  
					inlärningens domäner. Även där kommer Adam Grant med 
					synpunkter. Han hade länge trott, att vi lär oss bäst, när 
					vi trivs och har roligt. Något som visade sig inte stämma! En 
					serie experiment visade, att studerande gillade trevlig 
					frontalundervisning och gav mest poäng åt underhållande 
					lärare. MEN: när man testade vad de lärt sig i jämförelse 
					med grupper som sysslat med mera impopulär aktiv 
					inlärning, var de senare betydligt bättre på både teori 
					och praktik. Trots att eleverna själva påstod sig minnas 
					mera av en ’vanlig’ lektion, visade testen tydligt på 
					motsatsen. Aktiv inlärning gick ut på att eleverna satt i 
					grupper och diskuterade fram lösningar och läraren gick runt 
					och hjälpte dem, där det behövdes. Aktiv inlärning är 
					betydligt jobbigare och kräver en djupare förståelse av 
					materialet, men ger en klart bättre utdelning. 
					Så inför det nya året kanske de här båda 
					frågorna hjälper dig framåt. 
						
						
						Vet du vad som gör dig lycklig?
						
						Hur mycket energi är du villig att satsa 
						på din inlärning? 
					
					  
					Månadens lästips (än en gång): 
					Adam Grant: Think Again, 2021 |